zaterdag 15 januari 2011

Rietveld


04-06-2010 - Een mooie zonnige dag om het tuinbouwgebied Rietveld bij Hazerswoude te verkennen. In de Oostvaart moet ik door een sluisje (zelfbediening) met een meter niveauverschil, wat doe je dan als kanovaarder overdragen dus. Even verderop weer een sluisje nu met maar 20 cm niveauverschil, weer overdragen en daarna een lekker bakkie met appelpunt in 'Klein Giethoorn' gelegen midden tussen de boomkwekerijen. Mooi stil plekje, vlakbij de molen en langs de fietsroute Hazerswoude - Alphen. Er is geen officieel vaarwater om het gebied in de richting van Alphen te verlaten dus moet ik op zoek naar een sloot met zo min mogelijk hindernissen. Ik vind een sloot met halverwege een dam en een pijp, en aan het eind een beweegbare stuw. Ik probeer nog een andere sloot, die heeft maar één dam en een 'beweegbare loopbrug' een plank die je vanuit de boot (met enige moeite) omhoog kan duwen. Dit is een zogenaamde zuigsloot die zo smal en ondiep is dat je tijdens het varen de waterspiegel verlaagt (voor een verklaring zie collegedictaat 'Inleiding Waterbouwkunde') waardoor je nog dichter bij de bodem komt. Dus veel kracht zetten heeft hier geen zin, je gaat er niet sneller door varen en wordt er alleen moe van.
Het water is helder en ik zie vissen van bijna een meter lang. Die moeten hier met de buikvin over de bodem schuren terwijl de rugvin bijna het wateroppervlak raakt. Ze verraden zich door de lichte rimpeling in het water en een wolk van opwervelende modder. Ook veel watervogels laten zich zien: zwanen, meerkoeten, ganzen, futen. Veel jonge vogels die al flink op weg zijn volwassen te worden.
Dicht onder Alphen eindigt de sloot bij een gemaal en moet ik, zo heb ik snel even uitgerekend, 1,20 meter klimmen om in de Gouwe te komen. Dan is het nog een kleine 3 uur terug varen naar Leiden.
(Foto: Digitale Krant Hazerswoude)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten