zaterdag 15 januari 2011

Brandingvaren


12-06-2010 - Een heel nieuwe ervaring was het brandingvaren, wat we op 12 juni in Katwijk hebben gedaan. Het vergt enige oefening om in ondiep water onder voortdurende aanvallen van (lichte) golven goed in de boot te komen en het spatzeil vast te zetten. Dit gaat het beste als er iemand bij is die de boot en de peddel kan vasthouden. Toen ik eenmaal goed in de boot zat (en het spatzeiltje bleef zitten) lukte het mij vrij aardig om tegen de branding op te varen tot voorbij het punt waar de golven breken. Terugvaren en op de branding mee surfen is moeilijker dan het lijkt omdat de golven de boot dwars duwen. Hard vooruit peddelen om de koers te corrigeren is niet te doen. Je kan de kracht van de golf beter compenseren door de peddel als roer te gebruiken. Dit kostte enige oefening, ik sloeg bij de eerste twee pogingen om voordat ik bij de derde poging netjes door een golf op het strand werd gezet. Bij de vierde en laatste poging ging ik goed tegen de golven in maar nog voordat ik goed en wel omgedraaid was ging ik omver. In de boot klimmen was er niet bij dus om terug te keren naar het strand was zwemmen de enige optie, de volgelopen boot voor me uit duwend. Bij een zeewatertemperatuur van 16 graden en een wetsuit aan was dit nog wel te doen.
Kortom het ging nog niet allemaal soepel maar het was een leuke dag en we gaan vast nog vaker brandingvaren.
(foto: Hilde van der Linden)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten