zaterdag 15 januari 2011

Amsterdam


26-11-2010 - Aan de rand van het Amsterdamse Bos laat ik op de Ringvaart de boot te water. Even later, op het Nieuwe Meer, word ik ingehaald door een vrachtschip, mooi dan kan ik meeliften in de Schinkelsluis. Helaas, de deur gaat voor mijn neus dicht. Dat wordt dus wachten en ik haal mijn koffie en boterhammen tevoorschijn. Twintig minuten later komt een motorjacht de sluis uit en ik moet hard peddelen om niet door de deur, die alweer in beweging is, te worden gekraakt. Blijkbaar heeft de sluiswachter mij ondanks alle camera's en spiegels niet gezien, vervolgens denkt hij grappig te zijn door via de luidspreker te melden dat de doorvaart voor kano's 20 euro kost. Tijdens het schutten schiet me een examenvraag te binnen over de hoeveelheid water die van Amstelland naar Rijnland vloeit bij het schutten van een vrachtschip van 300 ton en een kano van 100 kilo, bij gegeven sluisafmetingen. Dan schuift de sluisdeur opzij en ligt Amsterdam voor me open. Ook letterlijk want de sluizen die op de kaart staan aangegeven in de grachten, in de Amstel en in de verbindingen met het IJ worden alleen bij extreme omstandigheden gesloten. Ik vaar een stukje over het IJ waar het druk is met vrachtschepen, veerponten en pleziervaart. Bij het Centraal Station vaar ik het centrum in, via de Singel kom ik bij de Munttoren. Amsterdam gezien vanaf het water is leuk, dat weten ook de vele bezoekers die een rondvaart maken. Ik vaar de Amstel op, onder de Magere Brug (foto) en door de sluizen bij Carré waar een flinke tegenstroming staat, ja de Amstel is per slot een rivier. Door het Amstelkanaal kom ik weer bij de Schinkelsluis waar ik niet lang hoef te wachten tot een vrachtschip de sluis uit komt en ik deze keer ontspannen naar binnen vaar, voor het laatste stukje terug over het Nieuwe Meer naar de Ringvaart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten