dinsdag 3 mei 2011

Vecht

29-04-2011 - Ik wil mijn vaartocht langs de Vecht beginnen op het Abcouder Meer. Na een kleine drie uur fietsen kom ik een paar kilometer voor het meer bij wegwerkzaamheden, gesloten voor alle verkeer. Geen nood, ik laad ter plekke de kano af en vaar via het Abcouder Meer en de Gein (foto) naar het Amsterdam-Rijnkanaal. Ik steek het kanaal over naar Weesp en kom daarna op de Vecht. Het riviertje kronkelt door het landschap waardoor ik anderhalf uur nodig heb om Nigtevecht te bereiken dat hemelsbreed 3 kilometer verder ligt. Er is een rechte vaarweg, maar dat is het Amsterdam-Rijnkanaal dat verboden is voor kano's, afgezien van oversteken. De Vecht kronkelt verder langs de plaatsen Nederhorst Den Berg, Vreeland en Loenen, met daartussen kleine kasteeltjes en luxe buitenplaatsen, bekend van de geschiedenislessen over de Gouden Eeuw. Ook is er plaats voor woonboten in alle soorten en maten en enkele meertjes die het domein zijn van watervogels. Aanlegplaatsen zijn schaars, de oevers zijn ofwel priveterrein waar luxe jachten aangemeerd liggen, ofwel beschermd natuurgebied met rietkragen waar je niet doorheen mag als het al zou kunnen. In Nieuwersluis (foto onder, door Johan Bakker / Panoramio) verlaat ik de Vecht, ik steek het kanaal weer over en kom via de Angstel langs Loenersloot en Baambrugge weer terug in Abcoude. De noordoostenwind is intussen sterker geworden, op de kronkelige Angstel heb ik hem afwisselend mee en tegen, op het laatste stuk langs de Holendrecht heb ik de wind in de rug en dat blijft zo tijdens de terugrit naar Leiden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten