vrijdag 13 mei 2011

Vinkeveensche Plassen

13-05-2011 - Het vertrekpunt is mijn vertrouwde steigertje in Uithoorn, voor een tocht over de Amstel, De Waver, de Winkel en de Angstel met een wijde boog om de Vinkeveensche Plassen heen. Deze watertjes zijn heel geschikt voor kanovaarders, niet alleen omdat ze smal en kronkelig zijn, ook is er maar beperkt toegang voor motorschepen op veel plaatsen zijn kanosteigers en overdraagplaatsen. De Winkel is over een lengte van een paar honderd meter zelfs maar 3 meter breed en bijna dichtgegroeid, ik kan er niet eens keren als ik dat zou willen. Na het Slot van Loenersloot (foto) ga ik rechtsaf de Geuzensloot op en kom daar bij de Demmeriksesluis met een verval van maar liefst 1,75 meter. De sluiswachter heeft lunchpauze, een motorbootje dat vlak achter mij bij de sluis aankomt moet een uur wachten. Ook bij veel bruggetjes gelden lange wachttijden, ik weet niet of dat is omdat de brugwachter moet worden opgetrommeld of omdat hij meer scheepjes wil opsparen voordat hij de brug opent. Ik hoef het ook niet te weten want ik kan overal onderdoor en bij de sluis draag ik mijn boot over.
Op de Vinkeveensche Plassen staan wat golfjes, de westenwind is aangewakkerd maar niets om me zorgen over te maken. Ik steek de Zuiderplas recht over, maak op de Noorderplas een boogje om de starttoren heen en vaar dan tussen de vele eilandjes door (foto onder) naar Vinkeveen. In Wilnis bekijk ik de polder die tijdens de droge zomer van 2003 onder water gelopen is doordat de veendijk bezweek. Volgens dijkenbouwer en oud-collega Stefan van Baars niet omdat de dijk uitgedroogd was maar omdat de dijk te licht was om de waterdruk te kunnen weerstaan (zie luchtfoto van de ramp en interview in Delft Integraal).
Verder naar Mijdrecht en met een stevige tegenwind langs de Kerkvaart naar de Pondskoekersluis waar ik overdraag naar de Kromme Mijdrecht. Dan is Uithoorn al in zicht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten