maandag 30 mei 2011

Reeuwijkse Plassen

26-05-2011 - Er staat een harde wind en voor vanmiddag is storm voorspeld, dus ik houd het bij een korte tocht, op de Reeuwijkse Plassen. Het gebied bestaat uit 10 plassen die met elkaar in verbinding staan via smalle doorgangen die zonder voorbereiding lastig te vinden zijn. Ik heb een kaartje bij me waarop de doorgangen aangegeven staan. Ik ga eerst langs Brasserie
't Wapen van Reeuwijk’ om een vaarontheffing te kopen, en laat een stukje verderop de boot te water.
Meteen op de eerste plas slaan de golven me om de oren. Ik kom twee roeiboten tegen, verder is de plas uitgestorven. Op de tweede plas heb ik de wind in de rug, ik surf op de golven naar de brug die toegang geeft tot de derde plas. De oevers en eilandjes zijn niet toegankelijk, ze zijn ofwel privéterrein ofwel beschermd natuurgebied. Voor de koffiestop vaar ik door naar de enige openbare picknickplaats, met de naam Twaalfmorgen, in de zuidoostelijke hoek van het plassengebied. Hier is enige beschutting tegen de harde wind.
Met het kaartje bij de hand vind ik ook de andere doorgangen moeiteloos. Ik kom geen andere watersporters meer tegen, ik ben alleen in het gevecht tegen de golven die nu van opzij komen. Op het laatste stuk van de route moet ik tegen de wind in, dat gaat prima in de beschutting van het dorp Sluipwijk. In Sluipwijk is het nog even zoeken naar de doorgang, daarna gaat het recht tegen de golven in terug naar de startplaats.


Zie voor de route het Google kaartje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten