woensdag 8 juni 2011

Braassem-Amstel-Kaag

05-06-2011 - Om 5 uur ’s morgens stap ik in de boot en vaar ik door de Herensingel in de richting van Leiderdorp. De zon prikt nog heel even door de wolken heen, daarna sluit het wolkendek zich en het is duidelijk dat ik het vandaag niet droog houd. Er staat een stevige wind uit het noordoosten, dat betekent golfslag op open water. Op de Wijde Aa zijn de golfjes nog kalm, op de Braassemermeer slaan de golven over me heen dus ik heb al een nat pak voordat het heeft geregend. Op de Drecht is het weer wat rustiger. Ik kom tegen 9 uur bij de Tolhuissluis, waar ik de boot overdraag en een paar slokken koffie neem bij het vallen van de eerste regendruppels. Ik zit er niet zo mee, ik trek mijn jas aan en bedenk dat na twee maanden droogte ieder regenbuitje welkom is, vooral voor de boeren, tuinders en dijkgraven. Ik deel het Amstel-Drechtkanaal met roeiploegen en skiffeurs van de Uithoornse vereniging Michiel de Ruijter, voor motorjachten is het blijkbaar nog te vroeg. Na Nessersluis ga ik de smalle Waver op en ben verrast door de vele motorjachten die ik hier juist wel tegenkom.
Wanneer ik in Ouderkerk aankom is de regen gestopt en de bewolking wordt lichter. Vanaf hier heb ik ook de wind in de rug, dus de rest wordt een makkie. Via de Amstel kom ik terug in Nessersluis en Uithoorn, vanaf Oude Wetering volg ik de Ringvaart naar de Kager Plassen. De wind is intussen flink afgenomen, er zijn nauwelijks golven en ik vaar menig zeilbootje voorbij. Tegen 7 uur zet ik voet aan wal in het Bleekerpark in Leiden.
(Foto Oude Wetering: René Speur)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten