zondag 19 juni 2011

Loosdrechtse Plassen

18-06-2011 - De dag begint slecht met veel wind en regen, ik ben al drijfnat voordat ik aankom bij de picknickplaats aan de Heinoomsvaart bij Wilnis. Daar start ik de kanotocht met een stevige wind in de rug, langs Wilnis en de Vinkeveense Plassen naar de Demmeriksesluis (foto), waar ik overdraag en een korte koffiepauze houd.

Bij Nieuwersluis steek ik het Amsterdam-Rijnkanaal over, daarna vaar ik om de vesting Nieuwersluis heen en ook weer terug, want de vestinggracht is maar van één kant toegankelijk.
Na een stukje langs de Vecht (foto) kom ik bij de Mijndensesluis. Hier is geen overdraagsteiger voor kano's, de hoge kademuur nodigt ook niet uit om de boot uit het water te hijsen. Dus schutten maar, nadat een motorbootje de sluis uit komt gevaren.
Dan ben ik op de Loosdrechtse Plassen, eerst nog beschermd door bosjes, maar daarna overgeleverd aan wind en golven die me in de richting van Oud-Loosdrecht duwen. Zo ver laat ik het niet komen, ik leg aan bij een eilandje om mijn boterhammen te eten en keer daarna om, recht tegen de wind en de golven in. Bij een eilandengroepje is het even zoeken, dan zie ik een bord dat de richting naar de sluis aangeeft. Wanneer de sloot die ik heb gekozen dood bijkt te lopen denk ik eerst dat ik verdwaald ben, maar een schipper wijst me de route naar de Weersloot die twee eilandjes verderop ligt. "Het is nog wel een flink eind varen naar de sluis," waarschuwt hij, nou dat blijkt erg mee te vallen, een kwartiertje hooguit.
Weer overdragen, en ik ben in Breukelen terug op de Vecht. Ik zoek naar een kade waar ik op de kant kan klauteren, de kaart geeft geen vaarverbinding aan tussen de Vecht en de Grote Heicop naar Kockengen. Voorbij de brug over de Vecht valt mijn oog op een geel bord 'doorvaart gestremd', dat beschouw ik als een uitnodiging voor kanovaarders en wat blijkt, het is een ondiep grachtje van 2,5 meter breed dat via een openstaande keersluis leidt naar het Amsterdam-Rijnkanaal met een oversteek naar de... Grote Heicop. Dus ik heb me voor niets zorgen gemaakt met het vooruitzicht om een paar honderd meter door een drukke winkelstraat te lopen. Ik heb de wind nu pal tegen. In Portengense Brug probeer ik onder de brug door te varen maar ik kom klem te zitten en keer om. Ik stap uit en geef de boot een flinke zet in de hoop hem aan de andere kant van de brug op te vangen. Geen boot te zien, de wind duwt de boot weer terug dus toch maar overdragen. De Grote Heicop gaat over in de Bijleveld, vervolgens de Geer en na de Oudhuizersluis ben ik weer op de Heinoomsvaart waar ik de tocht begonnen ben.

De route is te vinden op een Google kaartje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten