zondag 27 februari 2011

Vlist

26-02-2011 - Een maand geleden stond ik ook bij de Waaiersluis in Gouda, toen om naar Rotterdam te varen, nu ga ik de andere kant op. Het is een half uurtje langs de Hollandsche IJssel naar Haastrecht, waar ik bij het poldergemaal naar een overdraagplaats zoek. Die is er niet, er zijn op de zuidoever alleen privétuintjes dus til ik de boot op de kade aan de overkant. Ik loop door het historische deel van Haastrecht in de richting van het riviertje de Vlist. Ook hier is alles privéterrein, ik moet doorlopen tot de brug om een aanlegplaats te vinden. Moe geworden van 500 meter lopen met de boot op mijn schouder strijk ik neer voor een kop koffie. Dan begin ik aan de route langs de Vlist, een kronkelend riviertje dat eigenlijk ook weer geen riviertje is, want het ligt hoger dan het land en wordt gevoed door poldergemalen. Echt een leuke route, met wat verspreide groepjes boerderijen, het dorpje Vlist en weinig verkeer langs de smalle weg waar een maximum snelheid van 30 km per uur geldt. Langs de hele oever staan knotwilgen.
Het is anderhalf uur naar Schoonhoven, waar ik de boot aan een steiger leg om lopend het centrum te verkennen. Het is verkiezingstijd, op de kleine markt zijn behalve vis en kaas ook folders te krijgen die van alles beloven. Er zijn veel juweliers en klokkenwinkels, Schoonhoven heeft een belangrijke reputatie op het gebied van edelsmederij en laat dat graag zien. Ik heb vooral ook belangstelling voor de gracht om te kijken hoe ver je varend in de richting van de Lek kan komen. Dat valt tegen, er zitten maar liefst 3 keersluizen tussen de singel en de Lekhaven, dat weet ik dan alvast voor de volgende keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten