zaterdag 19 februari 2011

Gouda

18-02-2011 - Vanuit Alphen a/d Rijn volg ik de Gouwe, langs Boskoop en Waddinxveen tot de Kock van Leeuwensluis die toegang biedt tot Gouda. De sluis wordt vandaag niet bediend dus dat betekent overdragen. Eerst vaar ik langs de singels die de oude binnenstad van Gouda insluiten, daarna volg ik de bordjes 'Kanoroute Gouda' die me door de binnenstad leiden, langs de smalste grachtjes die ik ooit gezien heb. Mijn peddel van 2,15 meter blijkt hier te lang ik beweeg me voort door me met de handen tegen de muren af te zetten. Ook maak ik kennis met rioolpijpen die 50 cm boven het wateroppervlak onder bruggetjes hangen. Een doorgang onder een huizenblok lijkt te zijn afgesloten met een kettinggordijn, maar het routebordje wijst juist die kant op. Het gordijn dient om de duiven te weren die de tunnel zonder gordijn zouden hebben ondergescheten en volgebouwd met nesten. Het grachtje dat ik volg loopt dood in een parkje waar een kanosteiger ligt om het overdragen naar de Fluwelensingel makkelijk te maken. Dan vervolg ik mijn route langs de Gouwe terug naar Alphen. Een paar keer wordt me de vraag toegeworpen, of het niet te koud is om te kanoën bij 1 of 2 graden. Mijn antwoord, 'eskimo's kanoën ook' is niet voor iedereen bevredigend, zo blijkt als ik de tegenwerping krijg 'maar jij bent geen eskimo'.
(foto: Bella de Lange)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten