zaterdag 12 februari 2011

Rotte


11-02-2011 - De bron van de Rotte ligt ten oosten van Zoetermeer bij Moerkapelle en wordt gevoed door 2 poldergemalen. Hier laat ik mijn boot te water in de verwachting dat ik 3 uur later de plek bereik waar de Rotte in de Nieuwe Maas uitmondt. Nadat ik de spoorlijn en snelweg Den Haag - Utrecht gepasseerd ben kom ik op de Rottemeren, een langgerekt meer omzoomd met recreatie-terreinen. Een veelheid aan recreatieve voorzieningen kan je er aantreffen: fiets- en wandelpaden, jachthavens, een kanosportcentrum, een survivalterrein met klimrots, een heuse skibaan, een zeilschool, noem maar op.
Voorbij het meer is de Rotte een riviertje, met aan beide kanten bebouwing. Links de woontorens van de wijk Ommoord, rechts het dorpje Rotte. Je hebt hier niet de indruk dat je zo dichtbij een grote stad bent, dat verandert plotseling bij het passeren van de A20. De Rotte kronkelt hier door het Oude Noorden met vaste lage bruggen die doorgaand verkeer van motorschepen onmogelijk maken. Na de Goudsesingel passeer ik een strook met nieuwbouwwoningen, dit moet de plaats zijn waar de spoortunnel ligt. Ik ga een stukje de Delftse Vaart op, langs de achterkant van het Stadhuis op de Coolsingel, tot het Hofplein waar de vaart afgesloten is. Het lijkt wel een spelletje Monopoly, waar is de Blaak? Dan het laatste stukje Rotte langs de St. Laurenskerk, het Erasmus Standbeeld en de Grote Markt, met zicht op de bibliotheek en de kubuswoningen, tot de Leuvekolk. Helaas, geen verbinding met de Leuvehaven en Nieuwe Maas, hier ligt een onneembare hindernis in de vorm van een drukke verkeersweg, het moet de Rottedam zijn, tegenwoordig beter bekend als, je raadt het al, de Blaak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten