zondag 4 december 2011

Oude dorpen

16-11-2011 - Het heeft vannacht gevroren, de smalle slootjes zijn dichtgevroren maar ik ga er van uit dat de grotere wateren nog wel bevaarbaar zijn. Bij Zwammerdam ga ik de Oude Rijn op, richting Bodegraven. Daar ga ik een smalle vaart in die eindigt bij een gemaal. Er is een prima kanosteiger die het overdragen gemkkelijk maakt. Ik kom nu op de Oude Dorpenroute door Oud-Bodegraven en Oud-Reeuwijk. Bij twee bruggetjes moet ik overdragen, de rest is hoog genoeg om varend te passeren. De doorgang onder de A12 is smal, laag en 100 meter lang met een korte onderbreking in het midden, geen prettig idee voor claustrofobisch aangelegde kanovaarders.
Daarna volgt een brede vaart die, da's even schrikken, dichtgevroeren is. De boeg van mijn boot hangt boven het oppervlak in plaats van er doorheen te snijden; bij golven is dat een nadeel maar nu is het een voordeel. Het ijs schuift onder de boot door en breekt gemakkelijk. Ook de peddels krijg ik zonder moeite door het 2 mm dikke ijs heen maar het kan nooit goed zijn voor de bladen. Dat wordt straks weer schuren en lakken om de schade te herstellen.
Na Oud-Reeuwijk volgt een heel stil stukje door de polder, daarna ben ik weer terug bij het gemaal om over te dragen naar Bodegraven en mijn weg langs de Oude Rijn te vervolgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten