zondag 18 december 2011

Braassemermeer

18-12-2011 - Na 2 dagen bijna onafgebroken regen belooft het ook vandaag weer een natte dag te worden. Maar ik verwacht dat het tussen de buien droog zal zijn, en het meeste water valt ernaast. Net wanneer ik denk dat ik wel de enige kanovaarder zal zijn in de wijde omtrek, zie ik op de Oude Rijn een peddelaar mijn kant op komen. Het is Peter, die vanuit de Doeshaven op weg is naar de Kaag. We wensen elkaar een goede tocht met goed weer, wetende dat dat laatste ijdele hoop is maar aan de andere kant zeg ik graag: slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding. Met een neopreen pak aan is het niet koud, warm zelfs en daarom zou ik het liever thuis laten. Maar de veiligheid vereist dat je het, in het onwaarschijnlijke geval van omslaan, in koud water lang genoeg moet uithouden om de kant te kunnen bereiken, dus houd ik het toch maar aan.
Op de Wijde Aa staat een stevige wind uit het Noordwesten. Dikke wolkenpartijen in alle grijstinten jagen mijn kant op. Het blijft bij een enkel buitje en wanneer ik op de Braassemermeer kom schijnt zelfs de zon. De wind is vrijwel weggevallen, jammer voor de zeiljachten die ik in een lange rij een parcours zie afleggen. Ik koers aan op Rijnsaterwoude en de Leidse Vaart. Achter me zie ik een muur van inktzwarte wolken met hier en daar een bliksemflits. Ik schat in dat dat boven de Kaag is, op het moment dat Peter daar ongeveer moet zijn. Wanneer ik in Langeraar kom wordt het aardedonker, de wind steekt op en omdat het onweer nu vlakbij is besluit ik om op de kant te klimmen en onder het overhellende dak van een bedrijfsgebouw te schuilen. Het onweer trekt voorbij en ik kan weer verder. Na de Vijfgatenbrug ga ik het Aarkanaal op en word ik getrekteerd op hagel die overgaat in sneeuw, of iets ertussenin, het zijn geen harde korrels en ook geen echte vlokken.
Het duurt maar kort en even later trekken de wolken weer voorbij. Onder een felle zon kom ik bij Gouwesluis op de Oude Rijn. Ik heb nu de wind tegen. Met de zon erbij en niet al te veel golfslag is het goed te doen. Het is gewoon stug doorvaren naar Leiden, waar ik kort na zonsondergang aankom.
Zie ook de blog van Peter.

2 opmerkingen:

  1. Ik was de Kaag al af toen het echt slechte weer losbarstte. Maar afwisseling genoeg vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O ja, ik heb een link naar je weblog geplaatst op mijn site.

    BeantwoordenVerwijderen