maandag 28 maart 2011

Kaag en Braassem

25-03-2011 - Onder een lekker zonnetje stap ik om half tien op de herensingel in de boot. Langs de Dwarswetering (de Rijn is nog afgesloten bij het aquaduct in aanbouw) kom ik op de Does waar ik, in de buurt van Hoogmade, zowaar twee clubgenoten tegenkom. Ze lijken nogal haast te hebben, later hoor ik dat ze de competitie 'Head of the River Does' aan het varen zijn. Op de Braassemermeer vaar ik tussen de eilandjes van de Zuiderhem door voordat ik het meer recht door het midden oversteek. Er staat geen zuchtje wind, zo spiegelglad heb ik het meer nooit eerder gezien. Op de Ringvaart, dicht bij de Hanepoel, zie ik een stuk hout drijven en wanneer ik dichterbij kom blijkt het een forse boom te zijn die een deel van de vaart blokkeert. Als je hier met een sloep of jacht tegenaan vaart kan je flink in de problemen komen. Ik probeer het gevaarte naar de kant te duwen maar dat valt nog niet mee, het lijkt wel of de takken in de bodem vastzitten zo moeizaam kom ik vooruit. Twee meter vanaf de kant geef ik het op en hoop ik dat de boom niet weer naar het midden afdrijft.
Op de Hanepoel heerst diepe rust afgezien van de groepen ganzen die er neerstrijken op zoek naar voedsel, voordat ze verder naar het noorden trekken. Verderop, langs de Kager Plassen, zijn het kievieten, grutto’s en scholeksters die de aandacht trekken. Op de oever van de Zwanburgerpolder eet ik mijn boterhammen op voordat ik via de Zijl terug ben in Leiden.
(Foto: Gemeente Kaag en Braassem)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten