maandag 14 maart 2011

Amstel - Gein

12-03-2011 - Na twee en een half uur varen vanuit Uithoorn langs de Amstel kom ik aan de rand van Amsterdam in een roeiwedstrijd terecht, de Heineken Roeivierkamp. Dat leidt tot voorspelbare reacties van roeiers, zoals ‘je roeit de verkeerde kant op’ of ‘waar is je stuurman’. Ik laat me niet van de wijs brengen en vaar de Weesper Trekvaart op, het vaarverbod negerend dat op de spoorbrug staat. Ik vraag me af waarom je hier niet zou mogen varen, het is geen beschermd natuurgebied, er zijn geen werkzaamheden, er is geen gevaar van vrachtschepen die de recreant over het hoofd zien. Er komt geen waterpolitie achter me aan dus ik neem aan dat het wel goed zit.
De route gaat langs enkele bedrijventerreinen in Duivendrecht en langs het dorpscentrum van Diemen, nu volledig opgeslokt door de grote stad. Voorbij Diemen kom ik op de Gaasp, ik ben weer in landelijk gebied maar kijk nog wel tegen de hoogbouw aan van de Bijlmer en Amsterdam Zuidoost. Bij Driemond ga ik een kijkje nemen bij de sluis die toegang geeft tot het Amsterdam-Rijnkanaal en Weesp, wat blijkt, de sluis staat gewoon open en ik kan zo doorvaren naar Weesp. Het kanaal is verboden voor kanoĆ«rs maar recht oversteken is toegestaan. Daarna volg ik de Gein (foto), een riviertje door een stiltegebied waar de spoorlijn Amsterdam – Utrecht met een tunnel onderdoor gaat. De Nauwe Gein in Abcoude is net breed genoeg voor mijn peddel, na Abcoude wordt het weer breder en kom ik op het Abcouder Meer. Nog even doorvaren langs de Holendrecht en de Waver en ik ben weer op de Amstel, dicht bij het vertrekpunt.
(foto: Panoramio, Dr. Junk)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten