maandag 26 november 2012

Halfweg Noordzeekanaal

23-11-2012 - Het is lang, breed, kaarsrecht en druk bevaren met zeeschepen. Wie gaat er nou kanovaren op het Noordzeekanaal? Nou, ik dus. Terwijl de regen gestaag valt ga ik te water op de Ringvaart Haarlemmermeer en vaar in een uurtje naar Halfweg. De sluizen die op mijn kaart staan zijn lang geleden gesloopt, ik vaar met de stroom mee naar Zijkanaal D in de richting van het gemaal. Daar draag ik de boot over de dijk en kom even later in de Amerikahaven. Ik zie veel zeeschepen, ze liggen allemaal vast aan de kade dus ik vaar rustig de haven door op weg naar het kanaal. De enige beweging komt van een sleepbootje dat de haven in vaart, verder is het stil. Matrozen kijken even op van hun werk wanneer ik langs vaar, zeker nog nooit een kano gezien. De geuren van geloste goederen zweven over het water, ik ruik achtereenvolgens kokos, cacao en koffie. Stukken beter dan de Rotterdamse haven waar het vooral naar olie ruikt. Op het kanaal houd ik de linkeroever aan om niet twee keer te hoeven oversteken. Ik ben in een half uur bij Zijkanaal C - erg veel fantasie hebben ze hier niet wat betreft naamgeving - waar ik richting Spaarndam vaar. Er is geen schip waarmee ik kan meeliften in de sluis, ik draag daarom over bij de oude Kolksluis. Via Fort Penningsveer en Haarlemmerliede kom ik weer op de Ringvaart uit. (foto: de Volkskrant, Noordzeekanaal tijdens Sail)

1 opmerking:

  1. Je hoeft niet dat hele stuk omhoog te tillen om aan de andere kant te komen bij de oude Kolksluis (wel leuk natuurlijk). Je kan onder andere bij het oude gemaal van Spaarndam door middel van twee prima steigers de weg over gaan. Dit is naast de kanovereniging Spaarndam (KVS). Hier is ook een cafe in het fort.

    Overigens kan je nu ook bij Loef (naast jachthaven Mooie Nel) en bij van Assema (Penningsveer) aanleggen voor een versnapering. Bij de Liede zijn lepelaars, bij het bosje net onder de trein door.

    BeantwoordenVerwijderen