zondag 15 juli 2012

Krimpenerwaard

14-07-2012 - Een heerlijk gebied om te wandelen, fietsen en kanovaren, zo staat er te lezen in de folder over het Loetbos. Ik maak het me niet gemakkelijk door er vanaf Stolwijkersluis in Gouda naartoe te varen. Op de Stolwijkervaart zijn het eendenkroos en waterplanten die het varen lastig maken. Na Stolwijk ga ik rechtsaf naar Koolwijk, een dorp met 20 smalle bruggetjes over de vaart. Eén daarvan is in gebruik als boothuis, de rest is passeerbaar al moet ik me soms dubbelvouwen, takken opzijduwen of spinnenwebben voor lief nemen. Op de Ringsloot aangekomen, laat ik de bruggetjes achter me en vaar ik op breed water waar de westenwind vrij spel heeft. In het dorp Berkenwoude moet ik bij een dammetje overdragen en op privéterrein in de boot stappen. De bewoners laten zich niet zien. Het dorp is uitgestorven, wie gaat er nou ook naar buiten in deze gestaag vallende regen. Daarna volgen nog twee dammetjes voordat ik op het riviertje de Loet ben. Ik vaar het Loetbos in en meteen valt het grote verschil op met de sloten en vaarten: het ontbreken van eendenkroos en waterplanten. Het is een heerlijk rustig gebied, met veel water- en bosvogels. Er zijn wat wandelaars, fietsers en vissers, de enige kanoër ben ikzelf. Er valt voortdurend een lichte regen, dat zal de rust verklaren. Ik ga een zijslootje in dat hevig begint te borrelen bij iedere peddelslag. Voordat ik bedwelmd kan worden klim ik op de kant en draag over naar de Molenvliet. Het is even puzzelen, maar vanaf hier kan ik zonder overdragen, en zonder veel last van kroos en waterplanten terug naar het beginpunt in Gouda.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten