zondag 4 maart 2012

Zuidplaspolder

02-03-2012 - De diepste polder van Nederland ligt op 6 meter beneden NAP, tussen Gouda en Rotterdam. Het gebied is in de 18e eeuw afgegraven voor de turfwinning waarna de Zuidplas overbleef. Deze is in de eerste helft van de 19e eeuw drooggelegd.
Ik stap in op de Ringvaart bij recreatieterrein 't Weegje, dat vooral in trek is bij wandelaars en hengelaars. 'Groot onderhoud Ringvaart Zuidplaspolder' staat er op een bord langs de kant te lezen. Even verderop ligt een baggerschuit die met een persleiding de vaart blokkeert. De schipper sleutelt aan de motor en er zit voor mij niets anders op dan de boot een stukje over de kant te dragen.
Moordrecht heb ik al eens verkend vanaf de IJsseldijk en vanaf de IJssel, nu vaar ik door de achtertuintjes en langs woonschepen. Voorbij Moordrecht geeft de Snellesluis een verbinding met de Hollandse IJssel. De oude sluis is buiten gebruik, de deuren zijn verwijderd. De nieuwe sluis ligt in de IJsseldijk en brengt de schepen van het ringvaartpeil (NAP -2,20) naar de getijdenrivier (NAP -0,50 tot +1,50). Ik vraag me af hoe lang het duurt om de sluiskolk te vullen bij hoogwater met bijna 4 meter niveauverschil!
Verder langs het Abraham Kroesgemaal (foto) dat zowel op de Ringvaart als op de polderwetering is aangesloten en via een aquaduct op de IJssel loost. In Nieuwerkerk aan de IJssel vaar ik zelf op een aquaduct, hoog boven de straten en pleinen, en kijk door de zolderramen de huizen binnen. Voorbij Nieuwerkerk moet ik 200 meter klunen waar de vaart is afgesloten voor onderhoud aan het aquaduct over de A20. Ik loop eerst met alleen mijn peddel naar de overkant, wat aanleiding voor een kraanmachinist is om te vragen waar ik mijn boot gelaten heb. Ik heb ook een vraag aan hem, of het werk nog lang duurt. Ja het duurt nog wel even.
Tussen Nieuwerkerk en Zevenhuizen ligt de oever bezaaid met flessen, blikken en ander afvalmateriaal. Na Zevenhuizen verlaat ik de doorgaande vaarroute naar de Rottemeren. Zevenhuizen en Moerkapelle horen bij dezelfde gemeente Zuidplas, maar ze zijn te beroerd om elkaars afval op te ruimen, een krooshek is de reden dat ik een stukje moet overdragen. Bij binnenkomst van Moerkapelle staat 'Welkom' onder het vertrouwde blauwe bord, nou, zeker alleen voor landrotten want vervoer over water wordt geweerd, de vaart is geblokkeerd door een drijvende balk waar waterplanten en afval zich hebben opgehoopt. Ik eet een boterham, laat Moerkapelle voor wat het is en vaar dezelfde weg terug, met een zijsprongetje naar Zevenhuizer Verlaat langs de Rottemeren.

2 opmerkingen:

  1. Ja, ik ken die Zevenhuizernaren, ben er zelf geboren, en mijn zus was getrouwd met een Moerkapellenaar... Raar volk. Leuk stukje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist dat je een vogelkenner was, maar daarnaast ben je dus ook een soort, eh.. huwelijksadviseur

      Verwijderen