vrijdag 16 maart 2012

Polder Nieuwkoop

15-03-2012 - 'Een kano, die zie je hier niet vaak!' Zo hoor ik van een bewoonster van bungalowpark Sans Souci bij Zevenhoven. Dat geloof ik graag, de Ringvaart Polder Nieuwkoop is er niet voor de watersport maar voor de waterhuishouding. De polder is met 5 meter beneden NAP net iets minder diep dan de Zuidplaspolder. Ik zie alleen de daken van boerderijen boven de dijk uitsteken. Koeien zijn niet te zien, maar ook al was de polder minder diep dan zou ik nog geen koeien zien want die staan nog op stal. Ik ben de tocht begonnen bij de Ziendesluis in Zwammerdam en ben de tel kwijt van het aantal keren overdragen. Ook zijn er twee bruggetjes waar ik klem kom te zitten. It kin net. Juist wanneer ik denk dat ik er zonder kleerscheuren doorheen ben, blijf ik haken achter stalactietjes van cement.
De zwanen zijn hier duidelijk geen kanoërs gewend. Ze blijven voor me uit zwemmen, ze komen niet op het idee om terug te zwemmen, op de kant te klimmen of weg te vliegen. Eén keer leidt dat tot lichte paniek wanneer een brugopening door een hekwerk is versperd met het opschrift 'U nadert viswater van visclub Zevenhoven'. Hengelsportverenigingen houden er niet van als concurrenten hun water leegvissen en menen daarom barricades te moeten opwerpen. Ik had trouwens bijna zelf een hengeltje gekocht na het lezen van Peters verslag van 10 maart. De grutto's en kivieten, net terug van hun overwintering in warmere streken, hebben het te druk met het zoeken van een partner en storen zich niet aan mij.

Stond bij zonsopkomst de rijp nog op de velden, tegen de middag wordt het warm, ik kom in mijn T-shirtje bij het gemaal Kromme Mijdrecht. Ik werp vanaf de dijk een blik op de polder die hier onder water is gezet en waar een kakofonie te horen is van duizenden watervogels. Er komt een grote zwerm vogels over me heen, ik hoor vreugdekreten alsof ze zich na een lange vermoeiende vlucht eindelijk tegoed kunnen doen aan al het lekkers dat daar te vinden is.
Het gemaal is een vernuftig stukje waterbouwkunde. Hier wordt het water van zowel de Ringvaart als de Zevenhovense Molenocht op boezemniveau gebracht en de Ringvaart loopt via een tunnel onder het gemaal door. Ik draag de boot door het weiland naar het uitstroomkanaal dat op de Kromme Mijdrcht uitkomt. Het wordt nog even spannend of ik langs Woerdense Verlaat kom, daar wordt een nieuwe brug gebouwd en de doorvaart is gestremd tot 1 mei. Tussen de nieuwe landhoofden liggen buizen op 40 cm hoogte, een makkie dus en niemand houdt me tegen.
Terug op de Nieuwkoopse Plassen zie ik de rietsnijders aan het werk. Veel rietlanden zijn kaal en zwart geblakerd, bundels riet liggen hoog opgestapeld langs de waterkant en er wordt druk gevaren om het af te voeren. Goedkoop bouwmateriaal voor de smalle beurs, zou je zeggen, maar het vindt zijn weg naar de daken van huizen die mijn budget ver te boven gaan. Ik zie ze wel staan langs de plassen hier, pandjes van zeker een miljoentje of anderhalf. Nee ik ben niet jaloers hoor, alleen zo'n steiger bij mijn huis lijkt me wel wat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten