maandag 17 oktober 2011

Kromme Mijdrechtroute

15-10-2011 - De eerste zonnestralen strijken over het water wanneer ik tegen half negen de Noordeinderplas oversteek. Ik vaar een smalle kreek in terwijl ik achter me een motorbootje hoor naderen. Na een sanitaire stop zit ik net weer in de boot wanneer ik een afgrijselijk gekraak hoor: de boot van de rietsnijders heeft met zijn lading – de rietsnijmachine – het bordje (o ironie) alleen voor kano’s geramd, de machine dreigt nu van het dek te glijden. Ik klim op de kant en grijp samen met een van de mannen, die van boord is gegaan, de machine vast om hem terug op het dek te duwen. Op mijn lippen ligt een sarcastische opmerking maar ik houd me in.
Via meer smalle kreekjes en de Vliet bereik ik Slikkendam waar ik bij de sluis overdraag. De volgende hindernis is de Kollenbrug (foto) waar de scheepvaart tussen 1 september en 1 mei is gestremd vanwege werkzaamheden. De brug wordt niet bediend maar een kano kan er gewoon onderdoor (50 cm), ook onder de tijdelijke brug die nog in aanbouw is. Op de Kromme Mijdrecht hoef ik niet lang te zoeken naar de overdraagplaats, er staat een bordje van de Kromme Mijdrechtroute. Het is 50 meter lopen en ik houd een korte pauze voordat ik de sloot op vaar, volgens de peilschaal op 2,35 meter onder NAP. Langs de Heinoomsvaart kom ik in Wilnis, daarna volgt Mijdrecht en de Kerkvaart naar de Pondskoekersluis. Daar ontmoet ik een groepje kanovaarders die in de kampeerboerderij De Hoef logeren. Het is warm geworden, terwijl vanmorgen de rijp op de velden stond. Langs de Kromme Mijdrecht ben ik in ruim een uur weer bij de Kollenbrug en vervolg ik mijn weg terug naar de Noordeinderplas.
(foto: Zuid-Holland, bediening bruggen en sluizen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten