donderdag 25 augustus 2011

Kinderdijk

17-08-2011 - Het Vloedbos staat onder water, daardoor is het een makkelijke instap in Stormpolder bij Krimpen. Onder een bleek zonnetje vaar ik de Lek op richting Kinderdijk. Ik leg aan op de veerboothelling, de enige plek waar je hier met een kano aan land kan want het dijktalud is te steil en de steigers zijn te hoog en verboden voor 'onbevoegden', dus alleen voor vrachtschepen om te laden en lossen.
Ik loop een stukje over de dijk tot de uitwateringsluis bij de molengang en laat daar de boot te water in de Wetering. Ik vaar langs de wereldberoemde molens waar het nu, om 9 uur, nog stil is. De toeristen zitten nog aan het ontbijt in hun Amsterdamse hotels, die verschijnen hier na 11 uur.
Na een kleine 3 uur varen door stiltegebied met alleen een kruisende weg en een groepje boerderijen met de naam De Donk, kom ik in Groot Ammers bij het eind van de Wetering die hier Ammers heet. Ik klim de dijk op en zoek een geschikte plaats waar ik de Lek op kan. Die is er niet, ik moet langs het steile dijktalud naar beneden schuifelen en door laag struikgewas waar ik mijn enkels openhaal aan fijne doorntjes naar de dijkvoet. Daar glibber ik over ruwe, met algen begroeide keien naar het water.
De stroming is te verwaarlozen, ik vaar in 3 uur terug naar Stormpolder. Het water is een meter gezakt, ik moet door het slijk om aan land te komen maar thuis onder de douche ben ik dat al weer vergeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten