woensdag 10 augustus 2011

Lange Linschoten

27-07-2011 - Ik vaar vanaf de Waaiersluis in Gouda de Hollandsche IJssel op langs Haastrecht en Hekendorp, naar Oudewater. Hier komt de Lange Linschoten in de Oude Rijn uit. Ik volg dit riviertje (het ‘Oude Water’) dat door het prachtig bewaarde oude centrum van het stadje kronkelt. Oudewater heeft in een ver verleden een woelige geschiedenis doorgemaakt omdat het beurtelings werd bestuurd door Hollandse graven en Utrechtse bisschoppen, en bij iedere wisseling van de wacht grotendeels werd verwoest. Nu ziet het er vredig uit, de opvolgers van de graven en bisschoppen hebben zich met elkaar verzoend. Het is lekker rustig peddelen op de Lange Linschoten langs verspreid staande huizen en boerderijen, en een landgoed vlak voordat ik het dorp Linschoten binnenvaar. Daarvandaan gaat het langs de bedrijventerreinen van Woerden en een stukje singel door het centrum naar de Oude Rijn tot Nieuwerbrug. Bij het invaren van de Dubbele Wiericke wordt ik gewaarschuwd dat de sluis in Hekendorp niet wordt bediend, maar ik heb eerder al gezien dat ik kan overdragen, waarmee ik weer terug ben op de Hollandsche IJssel.
(foto: Wikimedia Commons)

Zie het Google kaartje voor de route.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten