maandag 25 juli 2011

Hollandsche IJssel - Lek

22-07-2011 - ’s Morgens vroeg is het bewolkt en somber met lichte motregen, maar zodra ik om half acht in de boot zit breekt de bewolking. Ik vaar de Hollandsche IJssel op vanuit Haastrecht (foto stoomgemaal). In Hekendorp bekijk ik de Goejanverwellesluis die verbinding geeft tot de Oude Rijn maar die tot nader order gesloten is. Tevreden constateer ik dat het mogelijk is om een kano over te dragen. Niet voor deze tocht, ik vaar door naar Oudewater waar ik een omweg maak om het prachtige stadje vanaf het water te bekijken. Na Oudewater volgt Montfoort, daarna IJsselstein waar ik een smal grachtje volg dat bij een plantsoen uitkomt, een ideale plek voor een rustpauze in de zon. Terug naar de IJssel volg ik de singel en de vestingwallen die de oude binnenstad beschermen tegen invallen van buiten (kaartje van Jacob van Deventer, 1560).
Bij de Looijbrug even voorbij IJsselstein stap ik uit om een stukje te lopen met de kano op het meegebrachte karretje, naar de Lek. Ik kruip door het prikkeldraad en kom dan op een strandje waar ik kan instappen. De zwakke stroming staat voor mij in de goede richting. Met stevige wind van opzij is het lastig op goede koers te blijven. Ik vaar buiten de vaargeul, zo hebben de vrachtschepen geen last van mij. Er zijn volop mogelijkheden om aan te leggen of een van de inhammen in te varen om even te rusten. In Schoonhoven trek ik de boot op een strandje om over te dragen naar de Vlist. Bij het Stadhuis aangekomen hoor ik een plons, er is een fiets in de gracht gevallen. De kade is te hoog om de fiets te kunnen grijpen. Toevallig is dit precies de plaats waar ik te water wil gaan, dus ik stap in mijn boot en knoop een touw om het stuur, waarna twee mensen de fiets omhoog takelen. Er klinkt applaus van het toekijkende publiek. Daarna verder langs de Vlist waar ik tegen een stevige noordwesten wind in moet varen voordat ik om half zeven weer terug in Haastrecht ben.

Zie ook het routekaartje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten