zondag 29 januari 2012

Lopikerwaard

25-01-2012 - Afgelopen zomer had ik nogal wat problemen met vele lage bruggetjes in de Lopikerwaard, langs het riviertje dat onder verschillende namen van Schoonhoven naar IJsselstein loopt. Nu volg ik ook eerst de Vlist vanuit Haastrecht, maar voor Schoonhoven ga ik linksaf naar Polsbroek. Na twee keer overdragen langs comfortabele kanosteigers kom ik op de Achterkade richting Cabauw.
Daar vaar ik onder de Cabauwse Wetering door, zo groot is het niveauverschil. Ook kleine landdieren zoals muizen kunnen eronderdoor, via een ecokluunpad, een variant op het ecoduct. De vaart eindigt bij Gemaal De Koekoek, onder de Lekdijk. Hier zijn geen overdraagvoorzieningen, het is dus improviseren maar na 20 minuten ben ik dan ook op de Lek waar ik met de stroom mee in een vloek en een scheet in Schoonhoven aankom. Hier zijn 3 mogelijkheden om aan land te gaan. Op het strandje heb je altijd stilstaand water maar krijg je bij het uitstappen natte voeten, onprettig in de winter. Bij de drijvende steiger houd je droge voeten maar moet je in stromend water aanleggen en 80 cm klimmen. In de buitenhaven is een lage steiger maar daar moet je een steile trap beklimmen. Ik kies voor de drijvende steiger en loop door het centrum tot voorbij de laatste keersluis, bij het stadhuis. Voorbij de Singel kom ik weer op de Vlist en vaar langs het kronkelige riviertje terug naar Haastrecht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten