zondag 29 januari 2012

Lopikerwaard

25-01-2012 - Afgelopen zomer had ik nogal wat problemen met vele lage bruggetjes in de Lopikerwaard, langs het riviertje dat onder verschillende namen van Schoonhoven naar IJsselstein loopt. Nu volg ik ook eerst de Vlist vanuit Haastrecht, maar voor Schoonhoven ga ik linksaf naar Polsbroek. Na twee keer overdragen langs comfortabele kanosteigers kom ik op de Achterkade richting Cabauw.
Daar vaar ik onder de Cabauwse Wetering door, zo groot is het niveauverschil. Ook kleine landdieren zoals muizen kunnen eronderdoor, via een ecokluunpad, een variant op het ecoduct. De vaart eindigt bij Gemaal De Koekoek, onder de Lekdijk. Hier zijn geen overdraagvoorzieningen, het is dus improviseren maar na 20 minuten ben ik dan ook op de Lek waar ik met de stroom mee in een vloek en een scheet in Schoonhoven aankom. Hier zijn 3 mogelijkheden om aan land te gaan. Op het strandje heb je altijd stilstaand water maar krijg je bij het uitstappen natte voeten, onprettig in de winter. Bij de drijvende steiger houd je droge voeten maar moet je in stromend water aanleggen en 80 cm klimmen. In de buitenhaven is een lage steiger maar daar moet je een steile trap beklimmen. Ik kies voor de drijvende steiger en loop door het centrum tot voorbij de laatste keersluis, bij het stadhuis. Voorbij de Singel kom ik weer op de Vlist en vaar langs het kronkelige riviertje terug naar Haastrecht.

zondag 15 januari 2012

Hazerswoude

15-01-2012 - Samen met Peter vaar ik een tochtje vanuit de Doeshaven in Leiderdorp langs de Oude Rijn naar Hazerswoude. Heen via de Westvaart met 3 keer overdragen, terug via de Oostvaart met overdragen bij de sluis.


zaterdag 14 januari 2012

Haarlem

13-01-2012 - Op weg naar de startplaats in Vogelenzang heb ik een stevige wind tegen en af en toe een buitje. Op het steigertje in Vogelenzang ga ik bijna onderuit, oppassen op natte planken zonder antisliplaag! Wanneer ik wegvaar is de lucht opgeklaard. Via Bennebroek kom ik op de Ringvaart, een halfuurtje later ga ik vol tegen de wind in het Spaarne op, waar de golven me om de oren spatten. Alle schippers die over het Spaarne naar en door Haarlem varen moeten tol betalen, om het even of de bruggen omhoog moeten of niet, alleen schepen tot 5 meter lengte zijn uitgezonderd en dat is de categorie waar ik in val. De stad baadt in het zonlicht en het carillon van de St. Bavo speelt.
Ik verken een paar van de grachten die op het Spaarne uitkomen. Sommige lopen dood, andere leiden terug naar het Spaarne. Ik vaar om het centrum heen langs de singel, waar een drijvende steiger uitnodigt tot een pauze.
Een voorbijganger vraagt of ik de Molenroute volg. Ik heb de routbordjes wel gezien maar maak mijn eigen keuze. De man is een plankvaarder, dat houdt in staan op een surfplank en paddelen zoals in een canadees. Ik heb er wel eens een gezien, op de buik liggend onder een bruggetje door.
Ik vaar de Brouwersvaart op, waarlangs ik volgens de kaart tot diep in de duinen kan doordringen. Helaas, na 2 kilometer staat er een bordje 'verboden voor kano's en vaartuigen'. Wat is een kano dan? Welkom in de gemeente Bloemendaal, waar we erg gehecht zijn aan onze privacy. Aan de slijtage van het metselwerk te zien lijkt het wel een trekschuitroute maar het is niet duidelijk waarheen.
Terug naar Vogelenzang volg ik de Haarlemmer trekvaart die hier merkwaardig genoeg Leidse Trekvaart heet. Even buiten Haarlem wordt de watersporter gewaarschuwd 'pas op! broedende zwaan'. Nou dat zal wel niet in januari zijn en ik zie ook geen zwaan. Het doet me denken aan de bordjes 'Gevaarlijk ijs' die na de eerste nachtvorst bij de vijvers worden geplaatst en de hele winter blijven staan, ook al is de ijsvloer tot 10 centimeter gegroeid. Die bordjes zijn dan heel handig om je fiets tegenaan te zetten als je gaat schaatsen.